Aditivii

Lista de mai jos cuprinde cei mai mulţi dintre aditivii utilizaţi. Puteţi vedea că formularea lubrifianţilor este o știință reală, deoarece există multe componente şi variabile, toate trebuind să fie echilibrate pentru a face un produs bine definit, care este apoi verificat printr-o serie de teste riguroase.

 

ADITIV CE FACE CUM FUNCŢIONEAZĂ
Inhibitor de oxidare Previne formarea de lacuri și nămol în sistemele circulante. Întârzie îmbătrânirea uleiului. Lungește serviciul și viaţa de depozitare a uleiului. Protejează uleiul direct (protejează indirect piese metalice de  lacuri si acizi) Reacționează mai ușor cu oxigenul (din aer) decât o face uleiul în sine, întârziind oxidarea uleiului. Inhibă formarea de radicali liberi, o componentă chimică importantă în procesul de oxidare, astfel încetinind reacțiile de oxidare.
Inhibitor de rugină Previne ruginirea (fier sau oțel) a pieselor de mașini Formează o peliculă pe piesele metalice feroase protejeazându-le astfel de atacul apei și al aerului, sau alte materiale distructive.
Inhibitor de coroziune Previne atacul coroziv pe suprafeţe metalice neferoase Formează o peliculă pe piesele metalice neferoase protejând astfel aceste piesede atacul contaminanților din ulei.
Detergent Previne lipirea de componentele metalice a produselor de oxidare (nămol), care s-au format în ulei . Poate elimina de asemenea, depozite deja formate pe componentele metalice. De obicei este combinat cu aditiv dispersant. Sunt, de asemenea, folosiţi pentru a neutraliza acizii care se formează în ulei, sau sunt introduse ca produse de ardere a combustibilului. Prin reacție chimică, produsele de oxidare (nămol) rămân solubile în ulei și nu se lipesc de suprafețele metalice. Neutralizează chimic acizii.
Dispersant Menține produșii de oxidare separati și suspendaţi în ulei. Întârzie formarea de nămol Prin reacție chimică, particulele de produs de oxidare sunt ținute suficient de mici pentru a le permite să plutească în ulei.
Inhibitor de spumă Ajută la disiparea mai rapidă a spumei Previne combinarea bulelor mici, care se sparg mai uşor, în bule mari.
Imbunăţitor Indice de Vâscozitate (VI) Reduce rata de schimbare a vâscozității cu temperatura Aditivii se îngroasa odată cu creșterea temperaturii, prevenind astfel subţierea prea repede a uleiului.
Anticongelant Scade punctul de congelare Menține cristalele de ceară mici separate prevenind astfel formarea de cristale mari care ar opri fluxul de ulei.
Agent anti-uzura Minimizează uzura cauzată de contactul metal pe metal în condiții de ungere precară de exemplu, pornire și oprire Aditivii  reacționează chimic și formează o peliculă pe suprafețe metalice, în condiții normale de funcționare.
Agent Presiune extremă (EP) Previne sudarea, uzură ulterioară sau blocarea pieselor metalice în contact, în condiții de sarcină extremă sau șoc. Când are loc contactul metal pe metal (ca și în condiții extreme sau de sarcină șoc), căldura generată la punctul de contact determină aditivul să reacționeze chimic cu metalul. Noul compus format între suprafețele de metal reduce frecarea și previne sudarea sau blocarea.
 Agent Adeziv Crește proprietățile adezive ale unui lubrifiant – îmbunătățește retenția și previne picurarea și stropirea Compuși cu greutate moleculară mare sunt adăugate la ulei crescând astfel vâscozitatea și îmbunătățirea proprietăților sale adezive.
Emulsor Produce amestecarea rapidă de apă și ulei rezultând formarea unei emulsii stabile (de exemplu, uleiuri de tăiere solubile în apă) Reduce tensiunea interfacială și permite amestecarea intimă de ulei și apă.

 

De ce sunt folosiţi aditivii în uleiurile de ungere

Aditivii sunt folosiţi în lubrifianţi pentru a schimba, modifica sau intensifica proprietăţile sale. Uleiul de bază nu poate fi folosit ca atare în majoritatea aplicaţiilor din zilele noastre care necesită lubrifiere. Proprietăţile lor cum ar fi rezistenţa la căldură, oxigen, uzură trebuiesc îmbunătăţite. Această îmbunătăţire este realizată cu ajutorul acestor aditivi. Pentru a creşte rezistenţa la oxidare se adaugă antioxidanţi, pentru a creşte rezistenţa la uzură se vor adăuga aditivi anti-uzură.

Sunt uleiurile sintetice mai bune decât uleiurile de motor convenţionale ?

În cele mai multe cazuri răspunsul este da. Uleiurile sintetice sunt lubrifianţi fabricaţi de om care au fost iniţial creaţi pentru motoarele cu reacţie ale aeronavelor. Acestea au un grad ridicat de performanţă şi pot proteja motorul la temperaturi foarte înalte, având o stabilitate termică excepţională. Principalul dezavantaj al uleiurilor sintetice este că acestea sunt mai scumpe decăt uleiurile minerale.

Cum se produce un lubrifiant

Un lubrifiant este produs într-o instalaţie de amestecare. Aici uleiurile de bază (care pot constitui până la 99 % în volum din lubrifiant) se amestecă cu aditivi special selectaţi. Înainte de amestecare, uleiul de bază este purificat prin filtrare şi îndepărtarea apei, iar după amestecare produsul este supus unui control al calităţii în laboratorul fabricii, înainte de a fi aprobat pentru ambalare şi expediere.

Ce sunt uleiurile minerale şi cele sintetice

Totul porneşte de la originea fluidului de bază. Uleiurile minerale sunt obţinute prin procese de rafinare, în esenţă, o serie complexă de etape de purificare şi separare, din petrolul extras din sol. Fluidele de bază sintetice sunt realizate prin procese chimice, în general, prin construirea de molecule mai mari din molecule mai mici. Deoarece aceste reacţii chimice şi materii prime sunt bine definite, fluidele sintetice nu sunt numai produse chimice pure, sunt şi fabricate pentru a respecta cerinţele de performanţă cerute unui lubrifiant.

Legatura dintre intervalul de schimb şi durata de viaţă a motorului

Cel mai important lucru pe care îl puteţi face pentru a mări perioada de viaţă a motorului dvs. este de a schimba uleiul de motor şi filtrul de ulei la fel de des cum este recomandat în manualul maşinii, în unele cazuri chiar mai des. Aceasta este o bună practică de întreţinere. Reţineţi că un ulei de motor care lubrifiază corect motorul în primele mii de kilometri poate deveni gros mai târziu şi chiar coroziv după perioade lungi de utilizare. Astfel nu poate curge cum ar trebui şi chiar bloca filtrul de ulei. Acest lucru poate duce la deteriorarea motorului sau chiar blocaje în cazuri extreme. Schimbarea uleiului de motor la intervalele recomandate de schimb elimină de asemenea şi particulele metalice abrazive.

Cum aleg uleiul potrivit pentru maşina mea

Recomandat ar fi să consultaţi manualul tehnic al maşinii, emis de producătorul acesteia. Acolo veţi găsi cel mai potrivit grad de vâscozitate şi nivel de performanţă. Apoi verificaţi ambalajul uleiului pentru a verifica dacă are gradul de vâscozitate potrivit şi că acesta respectă nivelul de performanţă. Reţineţi că pentru autovehicule mai vechi nivelul de performanţă recomandat ar putea fi înlocuit de noi specificaţii.

Ce semnifică API

API este prescurtarea de la Institutul American de Petrol. Acest organism a precizat standardele de performanţă pe care trebuie să le îndeplinească uleiurile utilizate în vehicule rutiere, în special pentru autovehiculele şi camioanele fabricate în Statele Unite ale Americii. Pentru uleiurile folosite în motoarele autoturismelor pe benzină API este urmat de două litere de exemplu SM. Acestea indică nivelul de performanţă pentru uleiul respectiv. Aceste niveluri de performanţă au evoluat de la API SA la API SN ca răspuns la schimbările tehnologice din motoarele de autoturisme, care la rândul lor au impus condiţii din ce în ce mai severe pentru uleiurile de motor în vederea asigurării unei ungeri corespunzătoare. În mod similar API indică nivelul de performanţă pentru uleiurile folosite în motoarele diesel, prin două litere cum ar fi CF pentru autoturisme sau CI-4 pentru vehicule comerciale.

Ce înseamnă 5W40

Aceasta este terminologia utilizată pentru a indica un ulei multigrad. ‘W’ semnifică gradul de vâscozitate  pentru iarnă arătând că uleiul se va comporta bine în perioada rece. Cu cât valoarea care precede ‘W’ este mai mică cu atât temperatura la care va rezista uleiul este mai joasă. Astfel 5W  indică o vâscozitate mai mică la temperatură joasă decât  10W.       A doua valoare indică vâscozitatea la 100 0 C, considerată limita superioară în majoritatea motoarelor răcite cu apă.

Ce este un ulei multigrad

Acestea sunt uleiuri special concepute pentru a oferi vâscozităţi mai bune atât la temperaturi înalte cât şi la temperaturi scăzute comparativ cu uleiurile monograd. Vâscozitatea tuturor uleiurilor scade odată cu creşterea temperaturii, iar uleiurile multigrad sunt formulate pentru a minimiza acest efect. Uleiurile multigrad sunt definite prin două grade de vâscozitate, unul la temperatură scăzută precum şi unul la 100 0C.